S: 250-km/t-tog “tilkøbes” senere (Trafikpolitik)
Næ, det giver ikke god mening.
Hvis DSB køber 200 tog, som kan køre 200 km/t, frem til 2030, ja så vil jo ingen politiker, fremover putte penge i strækninger hvor der kan køres 250 km/t. Og det vil så først ske i 2060 - 2065, at der skal købes nye tog. Så udviklingen bliver sat i stå på 200 km/t i de næste 40 år, hvis politikerne giver DSB lov til at købe tog til 200 km/t.
Noget andet er så, at hvis samme politikere også udbyder togtrafikken, ja så går det da helt galt. Så vil regionaltogsoperatører skulle køre denne trafik, med et fjerntog. Netop stordriftsfordelen er et argument hos DSB for at købe de 200 togsæt!
Jeg ser følgende muligheder for fjernbanen i Danmark:
* 2024: Vi kan begynde at køre superlyntog, lyntog, IC og visse regionaltog med op til 200 km/t. Der spares penge ved en optimeret drift og at kun én togtype skal vedligeholdes
* 2030: Såfremt Vejle Fjord og ny bane Hovedgård-Hasselager er klar, kan der sættes et antal (15-20?) nye superlyntog i drift (250 km/t), som endelig kan realisere timemodellen (0:55 Kbh.-Odense, 1:55 Kbh.-Aarhus/Esbjerg og 2:55 Kbh.-Aalborg).
Med andre ord vil de 200 togsæt til 200 km/t ikke spænde ben for timemodellen og 250 km/t. De evt. tiloversblevne 200 km/t-togsæt kan investeres i øget togproduktion (flere afgange på fjern- og regionalbanen), fordi efterspørgslen stiger, når det bliver mere attraktivt at tage toget