S: 250-km/t-tog “tilkøbes” senere (Trafikpolitik)
Det har meget stor betydning, hvor hurtigt du kører.
Jernbanen skal blive billigere, hvis vi skal nå de opsatte mål for klimaforbedringer, trængsel m.fl. Samtidig skal jernbanen konkurrenceudsættes, i en forventning om billigere Regionaltrafik gennem udbud, og billigere fjerntrafik gennem fri konkurrence uden statslig betaling.
Det er i al fald hovedessensen fra EUs jernbanetrategieri den sammenhæng tæller rejsetiden eksempelvis København - Aarhus meget. For der er stor forskel på, om du skal bruge 5, 6 eller 7 togstammer, for at køre timedrift. Samtidig er der helt generelt opstillet en sammenhæng mellem, rejsetid for passagervækst (for hver % du reducerer rejsetiden får du en % flere rejsende)
Det er fint at lade DSB gå i gang med at købe 200 km/t tog, for det mangler de. Men det vil være naivt ikke at tro, at der ikke kommer "nogen andre" med 230-250 km/t tog, og produkter, der differentierer sig fra DSBs tog indenfor rejsetid, komfort og pris.
/Lasse
Men man sparer kun 4-5 minutter ved at køre 250 km/t København-Aarhus. Om 15 år. Og hvis DSB har ret i, at det koster 300 millioner årligt, så ville man formentlig kunne køre lige så hurtigt ved at holde farten på 200 og konvertere besparelsen til en anlægsudgift til nye skinner i diverse flaskehalse fx lillebælt eller nord for fredericia.
Hvis jernbanen skal gøre en mærkbar forskel skal passagertallene øges voldsomt. Det kræver flere tog og mere kapacitet. Hvis lyntogene skal høvle afsted med 250 km/t ned mod Køge nord, ja så er der plads til et mindre regionaltog med 160 km/t til Køge. Det kan ikke være jernbanens fremtid at bruge store beløb på at mindske kapaciteten.