Se på ældre tog - Jernbanemuseet (Generelt)
Kære alle
Jeg er fuldstændig enig i, at DJM skal anvende de korrekte fagudtryk af mange årsager. Ingen tvivl om det. Og det er jeg faktisk selv eksponent for i diverse skriverier.
Men i tilfældet her, hvor ting er omtalt som ” Børnene kan kravle ind i det 15 meter lange damplokomotiv, der rummer instrumentbræt, fyrrum, ildkammer og askerum” vil jeg stadig - I DETTE TILFÆLDE - fastholde det ”tilladelige” i at anvende ikke fagudtryk, som ingen udefrakommende alligevel forstår noget som helst af og kan relaterer sig til. Man formidler nemlig i overensstemmelse med almindelig anderkendt fremgangsmåde i rette sprog, tid og måde til modtageren. Her småbørns forældre, børnehaver, skoler etc., og for hvem et damplokomotiv er en silhuet på et vejskilt ved en overkørsel eller ”Thomas Tog”.
Men I kan jo selvfølgelig også få den efter nogens mening mere fagudtryk korrekte:
”Børnene kan fra førerhuset med regulator, injektorer, de to vandstandsglas, diverse manometre, herunder for glidertryk i hhv. høj- og lavtrykcylindrene, trykluftbremse, kedeltryk, pyrometer og afspærringshaner, over gulvet med hovedbolten, kravle gennem den åbne Marcotti fyrdør ind i bagkedlen, her den indvendige del af fyrkassen ovenpå den molerstenopbyggede murbue, for enten at kravle ned på vipperisten, hvor ristestængerne er udtaget og videre ned i den skrå askekasse. Børnene kan dog også fra ovenpå murbuen gennem et hul i fyrkassens rørvæg fortsætte ind i rundkedlen……etc”.
Så kan man jo selv vælge. Jeg tror nu nok jeg stadig fastholder den for modtageren forståelige er option nummer 1.
Nu har vi jo så leget i træmodellen og kravlet rundt og så kan det mere korrekte og alvorlige foregå, ikke sandt?
Og når man SÅ skal i gang med at øve og forklare (vi har nu vist), skal de korrekte udtryk anvendes og deres virkemåde forklares.
Men ovenstående kan man så være uenig i eller ikke, og det er så det .
Med venlig hilsen og fortsat god dag
Steffen Dresler
NB: I øvrigt er fyrkassen før i tiden omtalt som BÅDE ildkammer eller ildkasse. Førerhuset som et ”Vejrhus” etc.
--
Steffen Dresler