HFHJ 60/61 og DSB Cl - hvad var forskellen?
Lidt mere
Desuden husker jeg et par andre ting omkring de vogne.
De var født med el-stik til 24 volt strømforsyning i begge ender.
Vognene kunne nu godt have egenbelysningsanlæg - 24V ledningerne kunne også være af hensyn til DSB's vogne med 65V anlæg, for 60-61 blev leveret på den tid hvor store stammer at DSB 65V vogne kørte i de gennemgående tog.
Beklædningspladerne i kupeerne var ikke i samme farve som i DSBs Cl vogne. C60 havde lys finer beklædning medens C61 havde noget lyseblåt linoleums lignende beklædnings noget fra vindue til gulv. De 2 vogne havde heller ikke samme type askebægre i rygerkupeen. C60 havde samme type askebægre som DSBs Cl vogne dog uden ”DSB” indfræsning. C61 havde askebægre som var indbygget i beklædningspladen af en mystisk oval type som jeg ikke har set i andet jernbanemateriel.
Den ovale type er nok DSB's gamle, som også blev brugt på de samtidige DSB-CL-udgaver.
I vognbelysningen var der også en forskel, som formentligt stammer fra en ombygning fra omkring 1960. I alt den tid jeg kan huske har vognene haft lysstofrørsbelysning.
Oprindelig har vognene nok haft elpærer, som CL-vognene.
I 1974 blev vognene ombygget fra dampopvarmning til varmluftsopvarmning type Werbasto (af samme type som fandtes i Y-togene).
Vognene havde egenvarme oprindelig - sikkert også dampopvarmning. Der er to måder at gøre dette på. Enten ved at dampen opvarmer varmtvandsanlægget når der er damptilslutning eller også med to forskellige rørsystemer (begge dele har DSB brugt på hhv CR- og CXM-vogne). Det var først med ECO-vognene (DK 76-78) at der kunne dampopvarmes i tog fremført af motorlok på HFHJ.
C60 & C61 var hensat fra maj 1968, hvor S-togene gjorde deres indmarch i Hillerød og til ca 1971, hvor Co vognene var udtjente. 4 Co vogne (2553, 2554, 2653 & 2654) samt C41 & C42 blev i denne periode brugt i de lokomotivtrukne tog.