Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Farver på HFHJ personvogne - noget om numre

af UTJ, 9/3 2011, 04:33 (5010 dage siden) @ Søndenfjords

En detalje:
Det har altid undret mig, at de to vogne blev navngivet 60 og 61, for talrækken starter ikke ved 0, men ved 1.
Så de burde have heddet 61 og 62.
Gribskovbanens boggievogne fra samme periode hed da også C41 og 42.

Det stammer fra tidligere, hvor HFHJ og GDS ikke havde noget særligt med hinanden at gøre. Kuhlmann huserede på frederiksværkbanen og Thage på Gribskovbanen.

HFHJ's træbogievogne havde numrene 50-55.

GDS C 41-42 er nok blot den logiske fortsættelse på C 31-40, som jo var forskellige toakslede personvogne. Egentlig burde du undre dig mere over GDS' brug af numre og litra efter afskaffelse de finere klasser. I 1950'erne havde de jo:
B 11-12 (dampvognsreminicenserne)
B 13-15 (ombyggede Vulcan-vogne)
C 31 (den ombyggede dampvognsbivogn)
C 32-34 (teakklædte og moderniserede firefagsvogne med store endeperroner)
C 35-36 (pladebeklædte og moderniserede firefagsvogne med store endeperroner)
C 37-38 (Triangel-bivognene fra 1932)
C 39 (Maribo-Torrigvognen)
C 40 (den lille , som var ombygget med ny kasse og nu findes i Maribo)
C 41-42 (de to stålvogne fra 1954)

Om B 11-12 og C 41-42 har været i drift samtidigt skal være usagt, men de eksisterede i nogle år side om side - til slut stod "de gamle" dog opstillet i Helsinge.

Gribskovbanens pakvogne var ligeledes nydeligt nummeret i skøn orden:
D 51-52 (de små med postrum)
D 53 (den første store i næsten EH-format)
D 54 (krigsudgaven - også i næsten EH-format)
D 55-56 (de sorte, ombygget fra små personvogne lige efter krigen)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak