Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Farver på HFHJ personvogne - noget om numre

af neald, 9/3 2011, 14:42 (4944 dage siden) @ Svend

Hvad angår litreringen af GDS´ og HFHJ´s personvogne er der som tidligere nævnt tale om to forskellige baneforvaltninger med hver sin lange forudgående tradition, før de blev samlet under een ledelse i 1961. Hver baneforvaltning havde iøvrigt sine "omlitreringscirkusser". HFHJ i 1930. Her må det anføres, at de først anskaffede personvogne startede med litrabetegnelsen og derefter cifferet 1. Den rene 2. klasses kupevogn havde A 1, de kombinerede B 1 - 5 og 3. klasses vognene C 1 - 7. Efter 1930 blev dette ændret til A 1, B 11 - 15, C 21 - 27. I 50érne tilkom den treakslede C 28 samt C 29, som HFHJ erhvervede som erstatning for B 15, som DSB kom til at rangere lidt for hårdt med en dag i 1956. C 29 var en ex DSB FE. At boggievognene begyndte med ciffer 0, har jeg ikke nogen god forklaring på. Men den første var B 50, der blev indkøbt brugt fra AHTJ vistnok i 1927 ell. 28 og muligvis oprindeligt har båret ejendomsmærket FHJ (Hundesteddelen af banen, der jo dengang bestod af to selskaber) så det er nok en tilfældighed, som så gik videre til C 60/61, der jo var rene fællesklassevogne. B 50 - 55 var alle kombinerede vogne, med undtagelse af B 53 efter 1949, der efter at være lejet i mange år af SNNB ombyggedes til fællesklassevogn hos Scandia, men den bevarede altså sit B litra. Når vi nu er ved farverne blev ingen af de toakselede personvogne malet creme/røde med undtagelse af C 28. Den imidlertid lakeret (teak ell. fyr), da den blev afgivet til driften i 1955. Dette ses af et foto i Modelbanenyt i en af udgaverne fra dette år. Beretningen om M 11, der var en tur på gulvet i 1984, har jeg fra en værkstedsmedarbejder fra værkstedet i Hundested i sommeren 1984. Han lånte mig fotos af hændelsen (til kopiering). Men jeg nænnede af een eller anden grund ikke at fortælle ham, at det var negativerne, jeg havde brug for.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak