MO-vogne - og triangellys ...
Kære L.H. Jensen!
Vi kan ikke blive mere enige om, at materiel født med 2 lanterner kun skal have 2 lanterner! Det har jo altid været så særegent med dansk materiel, at de havde det skrå lys i fronten! Den tredie lanterne pynter sgu ikke på hverken et "marcipanbrød" eller på de MO-vogne, som absolut aldrig har haft den tredie lanterne.
Der var kun 13 MO-vogne, som helt officielt fik monteret den tredie lanterne i midten af halvtredserne, og det var de jyske MO-vogne: 1821-1826, 1833-1838. Den sjællandske MO 1815 fik som den eneste monteret den tredie lanterne i forb. med moderniseringen i tredserne og fik som eneste MO monteret en ekstra vinduesvisker i venstre side, beregnet til en evt. lods, idet 1815 i en kort periode kørte København-Berlin, men kunne dog ikke holde tid og kørslen med MO dertil blev hurtigt opgivet, sådan som jeg har fået det fortalt af en nu afdød lokomotivfører, som var med på et par af disse ture.
Grunden til at MO 1846 i sin tid i Helsingør fik monteret den tredie lanterne, skyldtes at den jo tre gange var i Kiel og det var således nødvendigt, for at "komme ind i Tyskland" at have den tredie lanterne, men desværre forblev den på vognen!
--
Jens MO-Møller