Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

MO-vogne

af Jens Møller, København S, 6/3 2011, 20:22 (5010 dage siden) @ Henrik Thomsen

Nej, MO 1954 nåede ikke at køre særligt længe på Lille Nord efter "HT-renoveringen" i 1982. Den 20. april 1983 var vognen placeret i "belastningssporet" på Helgoland, men desværre var et sporskifte fejlstillet, således at en BN-vognsstamme påkørte vognen, som fik - navnlig i den "varme ende"- omfattende skader og vognen blev sendt til Århus, hvor den blev placeret i Mølleengen og først i 1986, efter at MO-driften var ophørt, blev taget ind på cvk. i Århus for klargøring til Jernbanemuseet. Som erstatning for MO 1954, blev kort efter den udrangerede MO 1986, som var solgt til Orla Rasmussen i Bjerringbro og som også henstod der, tilbagekøbt af DSB og senere indsat i driften på Lille Nord!!

Det er aldrig lykkedes mig at få afæsket Orla Rasmussen i Bjerringbro, hvad DSB gav for vognen, men jeg kan forestille mig, at han i mange år har grinet godt og grundigt af DSB!!

Noget lidt tilsvarende fandt sted i starten af halvfjerdserne, da DSB ved en fejltagelse fik transporteret MO 1867 til Bjerringbro. Fejlen blev dog hurtigt opdaget og MO-vognen blev skyndsomt hentet igen!!

--
Jens MO-Møller
[image]

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak