MO-vogne
Sådan som billedet viser, blev MO 1954 afleveret til Jernbanemuseet, med fast stationering i Randers. Den blev forsynet med nogle ubehjælpsomme gitre ved frontruderne, men da disse allerede i 1964 ved ombygning til 1900-vogn med varmekedel og modernisering indvendig, allerede var monteret i "simplexgummi", gav det absolut ingen fornuftig mening også at montere gitre ved frontruderne!! Endvidere monterede man også kurvepuffere på vognen!! Ved ombygningen til kedelvogn i 1964 blev ihvertfald MO 1954 forsynet med de mere moderne cylinderpuffere. Nogle få vogne af denne serie, som blev moderniseret i Århus, bibeholdte de gamle kurvepuffere, bl.a. 1953, 1957 og et par stykker mere, men aldeles ikke 1954!!
Endnu værre gik det, da MO 1954 sidst i firserne blev ommalet i en skigende forkert farve og med nogle helt forkerte staffering, som aldeles ikke passede til den radikalt i 1964 ombyggede vogn. For at gøre spot til skade, blev vognen nu litreret MO 554!!!
Dette vanvid varede dog heldigvis kun i nogle få år og heldigvis blev vognen igen ommalet uden de rædselsfulde stafferinger! I dag er der "kun" to iøjnefaldende fejl ved denne MO-vogn, nemlig de gamle kurvepuffere og den tredje lanterne, som der i dag er intet som helst krav om i SR!! Men måske der ad åre kommer et krav om 15 lanterner på fronten, og så er man da godt i gang, idet der nu er tre af slagsen!!!!!!!!!!!!!!!!!
--
Jens MO-Møller