MO-vogne - og triangellys ...
Dette vanvid varede dog heldigvis kun i nogle få år og heldigvis blev vognen igen ommalet uden de rædselsfulde stafferinger! I dag er der "kun" to iøjnefaldende fejl ved denne MO-vogn, nemlig de gamle kurvepuffere og den tredje lanterne, som der i dag er intet som helst krav om i SR!! Men måske der ad åre kommer et krav om 15 lanterner på fronten, og så er man da godt i gang, idet der nu er tre af slagsen!!!!!!!!!!!!!!!!!
Næ, den 3. lanterne pynter ikke - heller ikke på 1846 ;-(
Men i virkeligheden var der vel aldrig noget egentligt krav i SR om "triangellys" - det var blot noget, vi som veterantogsoperatører blev særskilt pålagt, og som vi heldigvis nogle år senere slap af med igen. Det skete ved, at vi indførte et særligt "kendingssignal for veterantog" i VB (jeg skrev selv teksten ...), omend det egentlig havde været nok blot at fjerne kravet om triangellys.
Imidlertid var der desværre flere operatører, der alligel fortsatte med at ødelægge deres ellers smukt istandsatte køretøjer ved - i flere tilfælde særdeles hårdhændet - at påbygge en ekstra-lanterne på fronten. DET fortjente/fortjener de ikke ros for ...!
Omvendt var der operatører, der helt fra starten (bl.a. MHVJ) valgte blot at sætte en ekstra "løs" lanterne i en til formålet diskret anbragt holder på fronten, når det var nødvendigt. Nu er den ekstra lanterne for længst gemt væk og brugt til noget helt andet Dog er der vist en enkelt sjællandst veterantogsoperatør, der stadig ikke har opdaget ændringen og derfor fortsat kører rundt med løse lanterner, men de har da i det mindste ikke ødelagt deres køretøjer.
vh
LH