Oprindelige købspriser på Cl, B, Bn og lignende?

af bjhanse, 3/2 2025, 08:19 (1 dag, 10 timer, 35 min. siden) @ Viktoria Skov

Hvis vi regner den indekserede pris fra 1958 som basis (6,5 mio. Kr.), plus de 3 mio. Kr. til øget kollisionssikkerhed og skivebremser, får vi godt 10 mio. Kr.

Det er alligevel et stort spring fra 10 til 30 hhv. 50 mio. Kr.

Jeg tror, understreger tror, for jeg ved ingen ting og det tætteste jeg har været på ingeniørstudiet er fester på DTU :-)

At man ikke helt kan sammenligne en vogn fra 60érne og så en vogn i 2025. Den eneste fællesnævner er vist at der er tale om en kasse hvor mennesker kan transporteres tørskoet fra A-B.
I dag skal vogne bygges af brandhæmmende materialer, den mindste skrue´s brudstyrke skal dokumenteres og alle sikkerhedsbærende elementer skal granskes af 3. part. Og når vognen en gang er bygget skal den så godkendes til alle de lande den måtte skulle kører i.

Så det kan meget vel være at selve fremstillingsprisen "kun" var pristalsreguleret hvis man måtte bygge en vogn idag som man gjorde i 60érne.

Men præsis som med biler, så er der vel ingen af os der idag betragter en Fiat 600 eller Citroen 2CV som en sikker bil, og vi ville ikke bryde os om at skulle transportere familen i sådan et køretøj på daglig basis.

/Bjørn


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak