Bkl-specifikation

af UTJ, 1/2 2025, 18:30 (3 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Nej, det havde de første serier af Bn-vogne ikke. De blev leveret med manuel dørlukning. Automatikken blev indbygget senere. Vognene fra 1950'erne fik det vist aldrig.

Det er faktuelt forkert. Bkl-vognenes specifikation (litra før man ombestemte sig til Bn)
[image]
Det var 'døråbningshjælp' de første serier ikke havde, mener det var til og med Bn 774, dvs de første 75 Bn-vogne.

Hele specifikationen, tegningsfortegnelser mm kommer nok på 'jernbanearkivalier.dk', når jeg har fået scannet dem. Man kan allerede nu finde noget materiale om B-vogne mv og der kommer mere hen ad vejen.

Vognene er fuldt kombatible med nutidens jernbane, idet de dobbelte indstigningsdøre dog ikke nødvendigvis er sikre på højhastigsstrækninger på grund af lufttrykket fra modkørende tog. I nutidens sikkerhedsfokus er det værd at bemærke at vognene ikke er afhængige af digitale systemer.

--
ئۇلغىك


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Hectorrail

Jernbanebøger

På Sporet Af 2022

På Sporet Af 2022. Pris 240 kr.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak