Oprindelige købspriser på Cl, B, Bn og lignende?
Hejsa
Studser over at en ny UIC-Z vogn i dag skulle koste 4 til 7 mio. Euro, eller 30 til 50 mio. Kr.
Findes der i arkiverne optegnelser over hvilke priser DSB gav for deres stålbogievogne i 50'erne og 70'erne for at kunne sammenligne med i dag?
Der er også en verden til forskel på vogne dengang og nu.Nutidens vogne skal kunne køre 200 km/t eller mere, de skal have lukkede toiletsystemer, automatisk dørlukning, hvis ikke de alleerede har nødbremseoverstrop, så er de sikkert forberedt til det, der er lige nogle godkendelser til TSR. Man kan ikke have oplukkelige vinduer ved nutidens hastigheder, det betyder aircondtion anlæg. Ingen af delene ville B, BL, etc kunne leve op til. Så der er god grund til at prien er steget meget mere end pristallet.
Så længe det er vogne, er der lavere kollisionskrav da vognene ikke er først i rækken jf. DS/EN 15227. Kravene er primært at de skal kunne optage tilstrækkeligt energi i koblingerne, så vognkassen ikke får deformationer ved en kollision. For bogiernes vedkommende kan de MindenDeutz bogier som B vognene havde, opgraderes til 200 km/t med skivebremser og magnetskinnebremse.
Disse ændringer medfører merpris, men jeg antager ikke at det er meget. Måske 2-3 mio. Kr.
De gamle vogne havde allerede automatisk dørlukning, styret over det 13 polede UIC kabel.
Prismæssigt skulle en drejefoldedør være ca. det samme som en moderne skydedør, begge er lavet i aluminium og nogenlunde ens kompliceret automatik.
Tilføjelsen er dørstyring, så dørene er aflåst fra de bliver lukket til de frigives af togpersonalet igen. Men den elektronik burde ikke vælte læsset økonomisk.
NBO / nødbremseoverstropning er ikke teknisk kompliceret. På de gamle vogne indebærer dette en magnetventil mellem nødbremseventilen og bremseledningen og noget styreelektronik, så en impuls i UIC kablet kan lukke alle magnetventilerne i toget, og stoppe tømning af bremseledningen.
Nutidens vinduer kan faktisk bygges simplere end de gamle vinduer, da mange af dem limes fast direkte i vognkassen, uden brug af kostbare aluminiumsrammer og finmekanik til at åbne vinduet. Vinduerne burde derved være billigere i dag, da der anvendes færre komponenter og montagen sker hurtigere.
Anden serie af A vognene var bygget med varme og ventilationsanlæg, hvilket modsvarer de aircondition anlæg der ofte indbygges i dag.
---
Hvis vi regner den indekserede pris fra 1958 som basis (6,5 mio. Kr.), plus de 3 mio. Kr. til øget kollisionssikkerhed og skivebremser, får vi godt 10 mio. Kr.
Det er alligevel et stort spring fra 10 til 30 hhv. 50 mio. Kr.