Oprindelige købspriser på Cl, B, Bn og lignende?
Udover øgede tekniske krav (air-con, kollision mm.), så er det nødvendigt at skelne mellem materialepriser og lønstigninger.
Derfor: det er nødvendigt at vide hvor meget af vognens pris, som skyldes indkøb af jern og lign samt hvor meget der skyldes arbejdsløn.
Vi kan mudre billedet mere ved at dele lønnen op i løn til håndværkeren på gulvet + ingeniøren på tegnestuen......samt kapacitetsomkostninger, som skal deles ud over alle vogne, som bygges i løbet af året og ikke bare den enkle tilfældige ordre.
Trods min ellers store interesse for at forfølge økonomiske spor i sager om jernbanemeriel, så stopper jeg med denne from for fluek....... da oplysningerne ofte ikke rækker. At fabrikker ikke vil udlevere den form for detaljer til en kunder er forståeligt, men når ikke engang noget fornuftigt kan findes i fabrikkens arkiv, så gider jeg ikke lave mange ligninger med mange ubekendte.