Hvad kan der have været sket her?
Tak for sjove togplaner og gode indslag.
Det er interessant at se, hvor meget man har komprimeret "sproget" og koderne for at få det til at fylde mindst muligt dengang og dog være eentydigt for fagfolk. Den teknik er nu væk mange steder, hvor skærme har taget over og plads/papirkopier ikke er et problem.Jeg er sikker på, at man er godt hjulpet med hensyn til læsningen og forståelsen af planerne, hvis man også er dygtig til strikkeopskrifter - ha, ha. Det er kun for morskabens skyld.
PS: Mit oprindelige foto med MY og MO-sættet i Hillerød har givet en god debat herinde.
Der er to ting, man kan overveje i tolkningen af det foto:1. Kunne der være tale om nedbrud på MO? Nok ikke, for i så fald mangler røde baglygter på MY, (og folk står ind i MO-delen).
2. Og endnu en joke; det gamle signal fra et lokomotiv: "Skydelokomotiv går med til næste togfølgestation." Men her mangler fotoet jo det pågældende skilt på MY og der har nok ikke været behov for "hjælpemotor" lige den dag.Så alt i alt: Der har, som mange har nævnt, nok været tale om en praktisk måde at placere et lok. på. MO-delen er nok spændt fra MY, skal afgå lidt senere og MY derefter bortrangeres i Hillerød.
Uanset om MO´ere har vendt den ene elle anden vej: Det er befordring af lokomotiv fra morgenen godstog Gb-Hi hhv lokomotiv til eftermiddagens godstog fra Hi mod Gb. Der har været forskellige "kørselsmønstre", herunder også lokalgodstog til og fra Allerød om eftermiddagen.
Nogen må have fat i tjenestekøreplanerne fra dengang. Jeg erindrer (men det er godt nok længe siden) at der i nattens løb var et posttog, der kom fra København H og kørte videre mod Helsingør efter at have rangeret en postvogn ind på Gribskovbanens perronspor), to godstog der ankom fra Gb og et godstog der kørte Hi-Hg (med stålvogne til Sverige).
--
Svend