Hvad kan der have været sket her?
Vi skal muligvis søge svaret i hvor Mo var stationeret. I Esbjerg og Struer stod Mo altid med den varme ende mod drejeskiven, og det passede med den måde Mo vendte i driften, så der skulle drejes mindst muligt med drejeskiven.
Jeg mener ikke at der planmæssigt blev omformeret Mo tog fra Lille Nord i Hillerød. De kom bare, og kørte igen. Der var en remise i Helsingør som kan have været brugt til Mo. I så fald ville det have været hensigtsmæssigt med den varme ende mod nord, altså som vi ser på det billede som tråden handler om. Men, da det lakkede mod endedn med Mo var vi nogle jydetyper der var på safari i det sjællandske. Ud over Mo var vi også ude efter at få et glimt af EA som var noget man talte maget om. Vi søgte på Helgoland, og på Mgb og Cvk. Det viste sig at de dengang holdt til i remisen i Helsingør. Så måtte Mo jo være blevet forvist til et andet sted, men hvilket? Kan det passe at det på dette andet sted var mere hensigtsmæssigt at den varme ende vendte den anden vej, og at de derfor blev vendt?
Hej Kim,
Trådbilledet, som diskuteres her, er taget i 1969. MO'erne forsvandt først fra Lille Nord i 1984, samme år som de første to EA (leveret i sep. og okt. 1984) kom til Kystbanen. Der var plads til MO'ere og deres afløsere ML på maskindepotet i Helsingør desuagtet EA'erne. Selv om det måske kommer bag nogle, så kunne MO'erne faktisk også godt tåle at stå udendørs i regnvejr. Det var seje motorvogne.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.