Mig ukendte vogne?
HTJ Qt 71 er formentligt en G02.
https://www.jernbanen.dk/gvognsolo.php?s=157&vognid=2682
Ja, jeg opfatter "G02" som en fællesbetegnelse for Länderbahngüterwagen (og ikke Verbandgüterwagen), der laster 12,5 t. KRB havde også nogle "tysk udseende" godsvogne til 12,5 t last; men de ses i databasen med 3,66 m aksafst., hvor HTJ's har 4,0 m.Vi skal op i 15 t lasteevne og 4,5 m aksafst., før vi har en "G10".
Nej, nej og atter nej.
Der var også godsvogne før Verbandsbauart. A2-typen er baseret på en preussisk lignende, som i DB's system blev til en G02. De vogne privatbanerne købte brugt, såsøm ØSJS, KRB, Holbæk, GDS og Aalborgbanerne anskeffede diverse af var ældre kortere med akselafstand på 4 m/lop 8,5 m (8,8m for vogne med bremsehus) og altså typer forud for G02. Nogle få af disse kom ind i DB's system som G(w)01, som var et 'samlelitra' for alt rigtig gammelt skrammel. A2 og "G02 har lop på ca 9,3 m/aksafst 4,5 m.
Vognene med 4,0 m akselafstand havde småvariationer og den mest markante forskel var at de yngste af disse vogntyper var en smule bredere (indv 2750 mm ca mod tidlige med 2600 mm indv bredde), dvs ca med samme bredde som den senere "G02" og "G10"/A2. ØSJS' og KRB havde fire styx hver af disse bredere vogne, mens Holbækbanernes, GDS, Aalborg var de ældre smallere (KRB havde således både brede og smalle og den ene af ØSJS' må oprindelig have haft bremsehus). HFHJ's I 150 var en kølevognsudgave af G02-typen og havde oprindelige et fint preussisk bremsehus, hvilket ses på et tidligt billede fra Hundested fra omkring 1930, hvis man kigger godt efter......
De brugtkøb privatbanerne gjorde skete enten som nybyggede vogne gennem mellemhandlere (typisk A2-vogne efter Verdenskrigen) eller som godt brugte i og med at tyske baner skildte sig af med disse vogne med 4,0 m akselafstand i stort tal i takt med A2-vognenes fremkomst. Udover indkøbte vogne havde vognudlejningsfirmaer adskillige vogne i omløb og formentlig var både DSB, udenlandske baner og danske privatbaner kunder til disse. Det er sandsynligt at alle disse mange forskellige tyske vogne havde tyske slutsignalholdere når de gjorde deres indtog i DK, men de blev efterhånden pillet af som 'overflødigt pynt' når de kun skulle befordre varer internt i andedammen. Bl.a. KRB's brede vogne er fotograferet med trappe på gavlen i 1953 som adgang til de 'tyske' slutsignalholdere, som vognen på det tidspunkt ikke havde mere.
Vognen op til PFL-vognen (som har dimensioner der gør det sandsynligt at det er en lop 8,5 m/aks 4,0 m vogn) har ikke typiske tyske påskrifter og kan sagtens være en indlejet vogn fra et eller andet vognudlejningsfirma. Det synes nærmest at der sidder en lille plade på den og det er jo egentlig typisk for sådanne.
--
ئۇلغىك