Mig ukendte vogne?
Hej.
Er jeg stadig lige klog?
I dag ledte jeg efter en nekrolog over en mand, der havde produceret 2 milliarder tørv, men fandt i stedet dette:
Banevogne. Tre store tyske banevogne, bundflade ca. 18 kvadratmeter, og lastende ca. 15,000 kg, særlig egnende sig for tørvetransport, kan gå overalt i Danmark, kan til 1. juli fås til leje for 1 eller 2 år. Nærmere oplysninger ved henvendelse til sagfører G. Møller, Middelfart.
Kilde: Jyllands-Posten 01. og 02.06.1920.Jernbanevogne. 3 stkr. 15-tons jernbanevogne til transport af tørv, kul eller lignende er straks til leje på længere eller kortere tid ved henvendelse til tømrermester J. Jørgensen, Middelfart. Telefon 109.
Kilde: Jyllands-Posten 11., 16. og 19.06.1921.Tørve-transport. To store, lukkede jernbanevogne, antagne af baneledelsen til løb på Statsbanerne, passende til tørvetransport eller lignende, er til salg ved henvendelse til W. W. Bruun, Esbjerg. Telefon 226.
Kilde: Jyllands-Posten 18. og 20.06.1920.Tørve-transport. To store, lukkede jernbanevogne, antagne af baneledelsen til løb på Statsbanerne, passende til tørvetransport eller lignende, er til salg, eventuelt leje ved henvendelse til W. W. Bruun, Esbjerg. Telefon 226.
Kilde: Jyllands-Posten 29.06. samt 01. og 04.07.1920.Kan det forvirre yderligere?
Mvh. BH.
Næh, de pågældende personer har formentlig lejet vognene gennem et tysk vognudlejningsfirmas danske agent for en bestemt tidsperiode og har så pludselig ikke længere haft brug for dem, men har "hængt" på lejemålet og forsøgt at afsætte lejemålet til anden side. Det er min teori. Var W.W. Bruun i Esbjerg mon tørveentreprenør?
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.