Havnespor Sydhavnen mv., Rangertider 1944
Her er en bid af sporet i Christiansgade, ifølge lokalarkivet fotograferet i 1869, hvilket dog ikke kan passe, da havebanen først er åbnet i 1880 og der - så vidt jeg ved - aldrig har kørt sporvogn her.
"Back to square one":Vi ser ganske rigtigt ned ad Christiansgade mod Christians Brygge; det er årstallet, det er galt med:
Kilde: https://kbhbilleder.dk/kbh-museum/160393 .Her med focus på det andet gadehjørne:
Kilde: http://www5.kb.dk/images/billed/2010/okt/billeder/object1776993/en/ .Og sporet er havnebanens; her set fra den anden ende:
Kilde: https://kbhbilleder.dk/kbh-museum/65939 .At der faktisk har været sporvogne i området, distraherede noget; her et sporskifte:
Kilde: https://kbhbilleder.dk/kbh-museum/53053 .Hvis der her på lag har været en sporvognssløjfe, har man næppe langt den på Christiansborg Slotsplads, Morten.
Kommer der et rangertræk? Er betjenten på vej over til det andet hjørne for at tænde gadesignalet?
M.v.h.
Niels
Gadesignalet er ikke et sporvognssignal men et signal på havnebanen. Det var jernbanens folk, ikke politiet, som betjente disse "poster", der med placering er beskrevet i en intern instruks.
Ja, så ser det ud til, at sløjfen (eller nok snarere et vigespor, hvor sporvognene kunne "stå over" og skifte køreretning) ikke lå ved Christiansborg men et stykke derfra.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.