Havnespor (+2 arkivfotos)
"A bridge to far", selvfølgelig, tak!!
Kære Steff og øvr.,
Eller "hinsidan". Nok har de københavnske Knippelsbro'er højst kendt skinnegående køretøjer i form af sporvogne, men alligevel fik den midlertidige Knippelsbro (1934-1937), der var blevet installeret, medens den gamle "pavillonbro" fra 1908 blev erstattet af den nuværende Knippelsbro, en periode som jernbanebro.
"Pavillonbroen" fra 1908 stadig i brug, den midlertidige synes snart færdig. Det Kgl. Biblioteks billedsamling - ID: DT106731.tif.
Hinsidan: Landevejs- og jernbaneforbindelsen til Skanör-Falsterbo blev efter gravningen i 1941 af Falsterbokanalen sikret ved en klapbro, svenskerne købte brugt i Danmark, nemlig den midlertidige Knippelsbro. Noget efter Falsterbobanans nedlæggelse i 1971 blev denne "midlertidige" bro afløst af en ny vejbro, også udført som klapbro. Det var i 1991.
Broen ved Falsterbokanalen, august 1945. Frihedsmuseets Fotoarkiv - ID: FHM-203656.
Nå, det fabulerede jeg lidt over i denne tråd: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=31212 .
Den midlertidige klapbros konstruktion og funktion er omtalt i denne i øvrigt grundige og læseværdige, ingeniørmæssige gennemgang af Knippelsbro-projektet i "Ingeniøren" af 8. januar 1938: https://danmarkshistorien.ing.dk/titles/ingarkiv/6398/publications/4950/pages/12 .
Og denne film kan passende ses som akkompagnement til artiklen: https://www.danmarkpaafilm.dk/film/ny-knippelsbro .
Bedste hilsener
Niels
der gemmer oplevelserne fra den Genever-prægede og helt OT "Airborne March" i Arnhem 1979 til en anden gang.