Havnespor Sydhavnen mv., Rangertider 1944
Hej Morten og alle i andre sæ´følig!
Næ, det var da hele 5 rangerlokomotiver dagligt, nr. 21, 22, 23, 26 og 28 allokeret til Havnen (Bryggerne og Sydhavnen).
Der VAR jo også firmaer over det hele i havnen og JERNBANETRANSPORTEN var jo den primære. Det må have været en administrativt om end ikke mareridt, så da kæmpeopgave med tider til indlæsning/losning, fragtbreve, rangering (og i rigtig rækkefølge). Og hvis IKKE vognladningsgods, da omladning på Gb.
For lidt yngre giver det forklaringen på, HVORFOR de enkelte rangerlokomotiver (nok sidst litra Mh) havde påsat store numre på maskinen. De kunne være runde, kvardratiske og normalt med hvid bund og sorte tal. Da der IKKE var rangerradio, var det måden at posterne og sporskifterne kunne se, hvor maskinen skulle hen og hvilken tur (nr.) den kørte. Derfor også de talrige telefon opstillinger rundt omkring. Altså var nummeret på maskinen = maskinens tur, hvor den rangerede. Man kunne derfor heller ikke "bare" tage en maskine her og nu til en anden hasteropgave. Så manglede den et andet sted.
Steff