En eksot på Teglholmen i Københavns sydhavn
Godformiddag
For mig at se er spørgsmålet om, HVORNÅR vognen er havnet i DK. Er det en "efterladt" vogn, altså nåede ikke tilbage før end 5. maj 1945, blev den efter de allieredes bestemmelser, bl.a. Pariser aftalen (som DR vogn og IKKE privatejet), sendt tilbage over grænsen, Flensburg/Warnemünde, så hurtigt som muligt.
Nu kan jeg være i tvivl om påskriften "DR Ru" betyder, at ENTEN er det en vogn "indlemmet" i DR under krigen og hvor "Ru" betyder at den teknisk er anderledes på visse punkter, bl.a. fritrumsprofilet (ser høj ud). ELLER vognen efter krigen tilhører den sovjettiske besatte zone og har fået påmalet Ru der.
Personligt tror jeg det er en "efterladt" vogn, da påskriften ellers ville være "Sovjet zone"! Den skal således bare oversendes over grænsen. Hvordan den dernede bliver fordelt, er et spørgsmål mellem primært englænderne og de allierede og totalt uden for DSB/Danmarks ansvarsområde.
Bedste hilsener
Steff
NB: Vil man vide mere findes dukumenterne vedr. oversendelse, nummer og dato på RA! Så det er bare med at komme igang.
Vognen er indlemmet i DR's vognparks under krigen, jf. de polske vogne, som fik påskriften "DR Pl". På vogne fra efter krigen brugtes "USSR" eller "USSR Zone". Sovjetunionen brugte ikke forkortelsen "Ru" om sig selv, for Rusland var blot én af mange sovjetrepublikker.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.