En eksot på Teglholmen i Københavns sydhavn
Godmiddag
Den pågældende vogn optræder ikke over vogne, der havde DSB interesse efter krigen. Og DSB (staten) vidste godt, at den "nye besættelsesmagt" ønskede alt tysk DR materiel, lokomotiver som vogne, oversendt til Tyskland. Dette blev også gennemført (lidt fodslæbende).
De vogne, der IKKE var ejet af DR, faldt under andre bestemmelser og de var alle tankvogne. De blev konfiskeret og udlejet videresolgt til private oliefirmaer i Danmark.
De eneste materieltyper, der endte i Danmark og senere blev anvendt i DSB regi, var 3 stk BR 38 (litra T), en BR 57 (reservekedel til litra T) og en ex. tjekkisk BR 53 (varmemaskine i Korsør). Yderligere en 2- akslet personvogn, en tre akslet bagage vogn samt en 2- akslet godsvogn (G 10). ALLE materieltyper skulle DSB/staten betale for, meget modvilligt. Især de vogne der havde tilhørt et værkstedstog (heraf de tre nævnte) havde DSB svært ved at forstå, hvorfor man ikke bare kunne beholde, nu da man havde vundet krigen. Meeen, betale ved kasse et for dem man havde taget eller ingen materiel, ganske simpelt.
Ublut for lidt reklames skyld (bliver jo alligevel beskyldt for dette ). Det hele og meget, meget mere findes i bogen "Det´ er en Tysker", Banebøger 2018, ISBN 978 97 91 434-50-X
Steff