Revision og hensættelse.

af Steffen Dresler, 16/11 2022, 12:05 (729 dage siden) @ UTJ

Kære Ulrik

I et notat jeg har fået fra Poul Holt Pedersen skriver han:

Som led i aftalen med Handelsministeriet (der havde ansvar for det civile beredskab inden for transport og forsyninger under krise eller krig) opretholdt DSB et ”dampberedskab” på mindst 100 toglokomotiver og 50 rangerlokomotiver med tilhørende kulbeholdning, smøreolie og reservedele til 3 måneders forbrug.
Statsbanerne anmodede i 1965 om at dette dampberedskab blev ophævet ”dels under hensyn til de betydelige udgifter en opretholdelse af dette beredskab medfører, dels med henvisning til banernes forbedrede olieberedskab”.

Derfor tror jeg også at dit sp. er svært at besvare, da det - efter det jeg kan læse mig frem til - skiftede. Eneste faste litra jeg kan dokumentere er litra H II, da der i deres udrangeringstilladelse står anført, at de ikke mere er nødvendige i dampberedskabet og derfor kan udrangeres. De resterende synes at skifte alt afhængig af hvad DSB ville have i almindelig reserve, altså som driftslokomotiver eller hensatte efter S-rep.
Beredskabslokomotiverne skiftede derfor bl.a. afhængig af ovenstående, altså hvilke var i alm. reserve hos DSB og hvilke kunne under hensyntagen til kedel- og fyrkassekarakterer være beredskabslokomotiver.

Jeg har ikke selv set/fundet en direkte skrivelse hvor litra, antal og driftsnummer er anført, men kan se at der skulle udarbejdes en "Beredskabsbog for DSB" i 1963 og hvor der muligvis har været bilag med det anførte. Men den har helt sikkert været klassificeret og derfor ikke tilgængelig uden acces og tjenstligt behov, hvorfor jeg selvfølgelig ikke kender til indholdet.

Men med det ønskede antal har det drejet som alle større litra togmaskiner og nyeste rangerlokomotiver af litra F og Q.

Med venlig hilsen

Steff


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
DSB MO1803

Jernbanebøger

Erindringer fra Præstøbanen

Erindringer fra Præstøbanen. Pris 430 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak