Revision og hensættelse.
Kære Lars
Tak for "skriv"!
Lige for at afslutte og igen ikke noget med "dit loko" i mangel af info.
Netop i begyndelsen og til lidt over midten af 1960´erne, var DSB af Handelsministeriet tvunget til at have en "dampreserve" i tilfælde af kriser og krig, hvor olieforsyningen kunne besværliggøres. Og det med op til omkring 75 til 100 lokomotiver. Så hver gang man egentligt ønskede at udrangere et damplokomotiv, måtte Maskinafdelingen, her KTCH, lige se på regnskabet over hvilke lokomotiver m.h.t. revisioner og karakterer skulle hensættes som en del af beredskabsreserven. Bl.a. derfor blev ikke en H II udrangeret, men henstod som en del af beredskabsreserven. Det samme med litra E, D, R og nogle F.
Altså var der et kunstigt "surplus" af damplokomotiver, der næsten til stadighed i denne periode blev omrokeret, da dårligere dampere kunne udrangeres og bedre sættes i beredskabsreserven.
Det var altså lidt af et puslespil at få det hele til at gå op. I lidt over midten af 1960´erne var oliereserverne imidlertid så store, at DSB efter tilladelse kunne udrangere de beredskabslokomotiver der stod rundt omkring og kostede mange penge og herefter koncentrere sig om den egentlige dampreserve indtil at der - i tilfældet her - var litra Mz nok.
Bedste hilsener
Steff