Avatar

En sidste rest af Ringkøbing havnebane

af Morten Flindt Larsen, København K, 22/8 2022, 22:00 (815 dage siden) @ Jaer

Det korte svar er, at det sikkert har været for dyrt at pille sporskifte S13 ud af sikringsanlægget, og så vil det formentlig ske, når nye ændringer skal udføres. Sådan gjorde man "i gamle dage, før verden gik af lave", og der kan selvfølgelig gå en rum tid, inden nye ændringer sker i "den dynamiske jernbaneverden", og indtil "verden kommer i lave igen"!:-(

Med venlig hilsen
Ove af Erritsø


Det er enkelt at “pille sporskiftet ud”, da man i sikringsanlægget jo blot laver kunstig kontrol på det. Af med kablet til sporskiftet i muffen, og så arrestering af passende antal relæ(er). Det er ikke den pæne og mest korrekte måde, men det er da set flere steder. Så på den måde findes et økonomisk overkommeligt “kompromis”

/Jan


Hvorfor skulle man bruge krudt på at pille det ud? Det har nok ikke generet nogen, at det lå, hvor det lå.


Det kræver så stadigt visse eftersyn, og der er fejlmuligheder.

/Jan

Tænk, jeg troede, at man spigrede eller boltede sporskifter, der ikke var brug for, men nu kan jeg så forstå, at de bliver taget op, så de ikke skal efterses og fremkalde fejl. Jeg troede, at de først røg ved større sporombygninger ligesom i gamle dage. Man lærer noget nyt hver dag. :-) :-)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Gastoget
Gastoget

Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak