Avatar

En sidste rest af Ringkøbing havnebane

af Morten Flindt Larsen, København K, 22/8 2022, 21:19 (815 dage siden) @ UTJ

Nej, DSB havde ingen planer om at nedlægge banen, for det var ikke DSBs bane, i og med at den fra 1962 tilhørte Vandbygningsvæsenet (som den havde hørt under indtil 1929). Vandbygningsvæsenet blev nedlagt i 1973, hvorefter opgaverne blev fordelt på bl.a. Statshavnsadministrationen og Kystinspektoratet (nu Kystdirektoratet). Hvor sporet i Ringkøbing hørte til i 1993, ved jeg ikke, og det har man muligvis heller ikke vidst i den kommunale lokalplan. DSB har givetvis i 1993 ikke haft planer om at ophøre med at trafikere sporet, hvilket nogle måske har troet var det samme som at nedlægge det, men det kom man så til senest da DSB gods blev nedlagt. Om det så var Statshavnsadministrationen eller Kystinspektoratet eller for den sags skyld kommunen eller amtet, der pillede sporet op, bliver nok svært at hitte ud af.


Det kan sagtens have været DSB's bane (Ministeriet for Offentlige Arbejder), men havnesporet er anlagt i henhold til gældende Lov om Ordning af Afløbsforholdene ved Ringkøbing Fjord m.m. (LOV nr 71 af 29/03/1924):
"
§ 1
Naar 60 pCt. af Ejerne (Staten og Værnengene regnes hver for en Lodsejer) af de Landbrugsejendomme ved Ringkøbing Fjord, hvis Værdi maa antages at ville blive paavirket af de nedenstaaende Foranstaltninger, til Ministeren for offentlige Arbejder indgiver Andragende om Foranstaltningernes Fremme, og Andragerne ejer mindst 60 pCt. af det i Foranstaltningernes Gennemførelse interesserede Areal, skal Ministeren være bemyndiget til:

1) i den indre Dæmning over Kanalen ved Hvide Sande at lade anlægge en Reguleringssluse og en Skibsfartssluse,
2) at tilvejebringe en Gennemsejlingsaabning i de sammenbyggede Moler i Kanalen og
3) i Forbindelse hermed at lade det nuværende Udløb ved Gødelen afdæmme.

Endvidere bemyndiges Ministeren til at tilvejebringe Anlægspladser for Baade
4) Ved Nymindegab i Forbindelse med et Troljespor over Klittangen,
5) i Ringkøbing Fjord Nord for Ringkøbing Havn med Sporforbindelse til Ringkøbing Statsbanestation og
6) i Kanalen ved Hvide Sande, samt til
7) at lade opføre et Bolværk i Vandbygningsvæsenets Havn Nord for Hvide Sande Kanalen og
8) at anbringe Fyrlanterner ved begge Sider af Aabningen i de sammenbyggede Moler i Kanalen.
"
Men vi kan konkludere at det er anlagt af Ministeriet for Offentlige Arbejder, som jo også omfatter DSB.

Jeg må lige korrigere mig selv. Banen blev taget i brug i 1929 og hørte da under VBV. Det var først senere, at den overgik til DSB, for så at gå tilbage til VBV i 1962.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak