OT: Gd 423/KF 5715 + restaurering og farver før 1929.
Kære MFL og UTJ ++!!!
Det er jo en ganske interessant jernbanehistorisk diskussion og det KUNNE da være dejligt, måske én gang for alle, at få sat bl.a. nogle farver på plads, samtidig med at få ”tilbagerestaureret” en kendt rimelig fejlbehæftet udstillingsgenstand. Altså to, måske flere fluer med et smæk! Her tænker jeg selvfølgelig på museets Gd 623! Samtidig hermed gennemføre en farvemæssig undersøgelse på den to etagers litra Bl Klampenborg- og Nordbanevogn, ”Midland vognen” BJ 665 og Kongevognen til støtte for verifikation af personvognsfarver før 1929 farverne og malemetoder.
Det KUNNE jo være museets gave til sig selv (og os andre) i anledning af 175 års jubilæet, netop at tage handsken op og gennemføre dette projekt. Ikke at forstå, at noget sådanne skal kunne gennemføres i fødselsdagsåret, men at man starter en planlægningsproces op i år!
Et sådanne projekt indeholder jo alt det, museet bør stå for med forskning, bevaring og vidensdeling.
Sidstnævnte eksempelvis med en bogudgivelse om gennemførelsen af projektet og dets afledte konklusioner, der jo henvender sig til et større både jernbane- som ikke jernbaneinteresseret publikum, museer (NATMUS Brede værksteder), jernbaneklubber, industrihistorikere, veteranbaner mv.
Med hensyn til ”Det sorte spøgelse” har jeg da denne opfattelse fra nogle medarbejdere i Maribo, at vognen hellere end gerne må ”komme tilbage” til DJM i stedet for bare at fylde op Maribo. Og igen slå flere fluer med et smæk, bevaring/restaurering af en gammel vogn, vidensdeling om resultatet og en vogn til ODIN på havnebanen. Igen IKKE et hu-hej projekt, men en længere projekt og hvor de interesserede frivillige igen kan hygge sig med noget fornuftigt bevaringsarbejde.
Jeg skal se og få fat i ”Farvebogen” fra Politikens forlag, tak for hint.
Jeg skal gerne foreslå ideen til DJM!
Med venlig hilsen
Steff