Lokomotivførersiden på tenderlokomotiver, et tanklokomotiv?
Jeg har tilladt mig at anvende udtrykket ”Tanklokomotiv” således, at man ikke skal være i tvivl om typen af lokomotiv. Altså at lokomotivet på rammen foruden kedel og førerhus medfører brændsel (kul/koks/olie) og vand, det sidste enten i vandkasser mellem rammedelene, vandkasser på siden af kedlen eller en kombination deraf.
Udtrykket er engelsk og blev ”hentet” til Danmark (Jylland/Fyn) med de første Maskindirektører og deres ledende tekniske personaler, der kom fra England, hvor netop udtrykket ”Tank engene” er normalen. Ved et lokomotiv med en egentlig efterhængt tender anvendes ”kun” udtrykket ”Engine”.
I det tyske derimod, skelnede man mellem udtrykkene ”Tender Lokomotive” eller ”Schlepptender Lokomotive“. Og selvom temmelig tysk inspireret ved de sjællandske jernbaner, fandt udtrykkene ikke gennemslagskraft i det danske tekniske jernbanesprog.
Da O. F. A. Busse (den yngre) blev det nu samlede DSB´s første Maskindirektør i 1892, var det faktisk et ønske at tenderlokomotiverne skulle benævnes som ”Tank lokomotiver”, hvilket de også uofficielt blev benævnt. Men først i 1908 følte Busse det åbenbart nødvendigt at tilskrive officielt om navneændringen.
Hvorfor det senere ikke blev alment gennemført ved jeg ikke, men alt andet lige er det mere sigende med dette udtryk.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
NB: Og så må udtrykket have været elsket når vi ser på Elvis Presleys store hit ”Love med Tender” fra 1956, men da var damptiden jo også ved at være forbi !