Lokomotivførersiden på tenderlokomotiver?
God eftermiddag
For at kunne arbejde på et lokomotiv skal man have en godkendt SIR (nu SR) og være godkendt til den pågældende strækning. Altså kende strækningens signaler!
På en damper skal begge deltage i observation af signaler og ser fyrbøderen som første signalet, melder han det til lokomotivføreren enten ved tale eller hånden.
Som K 564 så rigtigt skriver kan man ikke bare skifte side, bl.a. styringen, regulatoren, fløjten, hastighedsmåler er i den normale lokomotivførerside. Og når man kører ikke retvendt på f.eks. et tanklokomotiv, er udsynet jo faktisk bedre fremad, da der jo ikke er vogne foran.
ER der flere med på maskinen skal de være sikkerhedsgodkendte og deltage i signalsikkerhedsarbejdet.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
"To grønne" betyder altså ikke 2 Tuborg, men at signalet viser "grøn over grøn" = ret igennem++
NB: Dem der var heldige havde fået plads i busserne, der kørte før toget. Der ER nu noget over offentlig transport :