Advarselsanlæg ved veje, der krydser havnebaner
Hej Christian,
Tak for dit eksempel på, hvorledes en jernbanevirksomhed regulerer sin trafik ad en havnebane.
Med de "historiske briller på" kan lignende eksempler findes i en "Togplan 8", hvor der bl.a. er instrukser for Kørsel med tog mellem Ålborg og Nørresundby Havnestation, samt rangering på Nørresundby Havnestation, Nørresundby havnebane og Nørresundby havneplads, samt for kørsel mellem Haderslev H og Haderslev havnebane, se https://jernbanearkivalier.dk/dsb-togplaner/k66_togplan-8.pdf .
I Togplan 8 nævnes også andre havnebaner, men her henvises generelt til Rangerreglementets Særlige Regler for Kørsel paa Havnebaner samt for Kørsel og Rangering paa Havnepladser, se dette eksempel: https://www.jernbanearkivalier.dk/dsb-rangering/dsb_rangerreglement_1944.pdf .
Generelt er det interessant at notere sig, at Færdselslovens § 5, der jo regulerer trafikanters adfærd ved jernbanespor, indtil en lovrevision i 1949 var indeholdt i jernbanelovgivningen, men altså nu blev indskrevet i Færdselsloven, jf. betænkningen: https://elov.dk/media/betaenkninger/Betaenkning_angaende_revision_af_faerdselsloven_og_... .
M.v.h.
Niels