Advarselsanlæg ved veje, der krydser havnebaner
1973. Aalborg havnebane passerer Østerbro. Set fra øst mod vest. Trafiklysene ser ud til at være slukkede, hvilket dog ikke var "normalstilling". Fotograf: Thorkild Dalsgaard.
Hvis vi lige skal tage de juridiske briller på først, så skal vi se på bekendtgørelsens § 7 og § 21. Den type overkørsler du nævner mener jeg falder ind under § 7, da der kun finder rangering sted, og det vil sige, at der ikke er krav om at bruge advarselssignalanlæg eller bom-anlæg, men at man ved at lave en risikovurdering kan vælge andet, f.eks. at lave et togprogram i et vejkrydsanlæg. I Vejle er der eksempler på at der er opsat advarselssignalanlæg ved en række vejkrydsninger af havnebanen, mens man mig bekendt i Nyborg bruger gadesignalanlæg med togprogram. Så når du ikke kan finde noget autoritativt materiale, så er det ikke så underligt. Grunden til at jeg også nævner § 21, er at anlæg der var i drift da bekendtgørelsen blev offentliggjort, de facto er godkendte selvom de ikke måtte leve op til bekendtgørelsens tekst.
Det viste eksempel fra Aalborg, hvor det virker som om vejkrydsanlægget er slukket, når der ikke er tog, tror jeg ikke vil falde i god jord hos mine kolleger i Vejdirektoratet. Slukkede gadekrydssignaler er ikke noget vi bruger i Danmark (mens man gør det i udpræget grad hos vores sydlige naboer i Tyskland).
Jeg er enig med Morten Larsen i, at det godt kunne se ud til, at det grønne lys er tændt - om end man skal kigge meget godt efter.
Jeg har forsket lidt mere i den viste overkørsel, og den har faktisk en interessant historie: På et tidspunkt i 1983-1984 fjerner man det almindelige lyssignal og erstatter det med "rigtige jernbanesignaler". At de almindelige færdselslyssignaler konstant lyste grønt, når det ikke lige lyste rødt, bekræftes. Lidt fra den lokale dagspresse kan læses her:
https://thomas-boberg-nielsen.dk/thomas-boberg-nielsen/jernbane/havnebaner-oversigt/hav...
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen