Advarselsanlæg ved veje, der krydser havnebaner
"I gamle dage" var en overkørsel "bevogtet", når der var en ledvogter til stede. Senere er forståelsen vistnok blevet en anden: En overkørsel er bevogtet, når den er udstyret med blink og klokke, der eventuelt er suppleret med bomme.
Illustration fra overkørselsbekendtgørelsen:
Jeg undrer mig dog lidt over havnebanen i Aalborg (den tidligere havnebane - ikke den nuværende mellem Aalborg station og Aalborg øst). Den havde flere overkørsler, der passerede ret "store" veje, men ved ingen af dem var der opsat blinklys eller bomme: Man nøjedes med ganske almindelige trafiklys.
Nedenfor er gengivet et billede fra 1973 af Aalborg havnebanes passage af Østerbro. Intet fortæller de vejfarende - eller fodgængerne for den sags skyld - at her passeres en jernbane. Til venstre kan vi dog se en klokke.
Jeg er aldrig stødt på dokumenter eller regler, der forklarer, hvorfor man nogle steder anvender "jernbaneadvarselsanlæg" og hvorfor man andre steder anvender almindelige trafiklys. Er der nogle af de cigarrygende og cognacdrikkende herrer, der er stødt på noget autoritativt materiale desangående? Jeg er underligt nok aldrig selv stødt på noget.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
1973. Aalborg havnebane passerer Østerbro. Set fra øst mod vest. Trafiklysene ser ud til at være slukkede, hvilket dog ikke var "normalstilling". Fotograf: Thorkild Dalsgaard.
Kan det mon skyldes at trafikken på havnebanen var rangering, hvor der var en mand med til at sikre overkørslen og at trafiklysene gik på rødt, når overkørslen skulle befares?