Advarselsanlæg ved veje, der krydser havnebaner
En overkørsel kan være sikret med
1) klokker og røde blinklys
2) halvbomme (dækker højre vejbane) og røde blinklys eller
3) helbomme (dækker højre og venstre vejbane) og røde blinklys.Derudover kan der være bomme til at sikre evt. fortorve og cykelstier langs med vejen.
Er overkørslen uden lys, klokker og bomme er den usikret og kun forsynet med færdselstavler mod vejtrafikken.
Færdselslovens paragraf 5 gælder i alle tilfælde. Sikret med teknik eller ej.
Men nu gik spørgsmålet oprindeligt på, hvor det er beskrevet, hvordan man skal udruste "overkørslerne".
Der kan også så læses noget om overkørsler og deres udrustning i "Den sorte bog" ("Sikringsanlæggene og deres betjening"), men er det nok?
Niels Buch henviser til en bekendtgørelse (pt. BEK 115), der stiller visse rammekrav, men der ud over, så findes der også et udkast til "Regler for sikring af overkørsler", der udsendtes i 1993, men som aldrig blev officielt godkendt. BEK 115 afløste BEK nr 1142 af 07/12/2011, der afløste BEK nr 1094 af 21/09/2010, som ser ud til at være den første i rækken.
Endeligt finder der også Ministeriet for offentlige arbejders Regler vedrørende automatisk sikrede niveauoverkørsler over jernbaner af 14. december 1959.
/Jan