Historiske markedsføringsnavne på rullende materiel
Det er vist et spørgsmål om jura. Et "varemærke" er af konkurrencehensyn typisk registreret hos myndighederne og med eneret, mens "markedsføringsnavn" - som jeg tolker det - er en mere løs term, som omfatter både registrerede og ikke-registrerede navne, fx var Interrail i årtier ikke et registreret varemærke (jeg ved ikke, om det er det i dag) men et markedsføringsnavn for et togrejsekort, og Scandlines var i en periode, indtil det blev selskabsnavn, markedsføringsnavn for DSB rederi A/S. Men som sagt, det er blot min tolkning.
Jeg ved ikke om "TM" anerkendes i dansk ret, men det benyttes i hvert fald i USA for markedsføringsnavne/varemærker, der af den ene eller anden grund ikke er registreret, men for at markere at det er et varemærke som virksomheden vil beskytte så langt som muligt.
Hverken "Interrail" eller "Inter rail" er registrerede varemærker.
Man kan søge her: https://www.dkpto.dk/soeg-i-patenter-og-varemaerker