Apropos sne og is
En venlig sjæl har i min øresnegl hvisket, at konturerne på lokomotivet minder ham om H eller R. I så fald kan det jo være Jylland, hvor koniske skorstene kendes fra kolonnehuse.
Via bilen er vi omkring 1935-1940.
I dette tidsrum var der 4 R i 1. distrikt.
Det ses i en ældre skrivelse fra 1937 at baneafdelingen ikke ville have litra E mellem Roskilde-Køge-Næstved pga. "svagt spor".
Ifj. driftsmateriellet fra 1933 (med tillæg), da ses:
- P 901-909 har et akseltryk på 16,5 ton.
- De øvrige P måtte kun bruges på strækninger med 45 kg. spor.
- De 2 cyl. R havde et akseltryk på 16,4 ton.
- Litra E havde et akseltryk på 18 ton.
Det var netop 2. cyl. R, som var udlånt til 1. distrikt fra 5/1935 - ca. januar/november 1938 (lidt efter hvilket loko. vi snakker).
Dermed er ballet stadigt ret åbent.
Skulle det være mellem Langå og Laurbjerg, så findes i dag en bro i nordenden af Laurbjerg med en relativt bred vej, men skæringen sker mere vinkelret og ikke så skråt, som billedet antyder.Vi kunne også kikke lidt på hvornår der var sne nok.
I februar 1938 udgår Ms 7+8 fra værkstedet med nye sneplov, men der var ikke rigtig noget sne, så ploven kunne ikke prøves.
Det sker først i begyndelsen af januar 1939, hvor lyntoget nok har været en smut ude af Vestbanen uden forudgående sneplov.
Ikke at det nødvendigvis hjælper voldsomt, men måske en lille brik i puslespillet.
Jeg tror, at UTJ's Køge-budksn være det rigtige, så Jylland har jeg lagt på hylden igen - desuagtet telegrafpælene.