Snevinteren 1978/79
Det tror jeg faktisk godt kan være rigtigt. (Fyge)Sne i banemotorer er et kendt problem ved flere dieslelektriske lokomotiver og ved plovarbejde vil der givet være stpr risiko for at få sne presset i motorerne.
Det kommer helt an på hvordan ventilationen laves.....
Er det en selvventilerende motor, hvor der sidder en ventilatorvinge på ankeret, så vil jeg også mene at der er risiko for en masse sne i banemotoren.
Den kloge leverandør laver et system med tvangsventilation. Altså at der sidder en eller flere blæsere oppe i vognkassen, som puster luft gennem banemotoren. Nu skal sneen pludselig arbejde mod en (måske lun) luftstrøm.
Begge dele kan findes på materiel her i landet.
Det er også korrekt at lav fart med høj belastning vil give en forholdsvis stor strøm til banemotoren - ikke mindst når vi snakker jævnstrøms serieviklede banemotorer.
Lidt efter materieltype, så vil nogle være mere følsomme end andre. Umiddelbart vil jeg putte stort set alt materiel fra Frichs i kassen med følsom. Lokomotiver med EMD banemotorer (eller bygget at Thrige) kan holde til "en del" mere grundet bedre isoleringsmaterialer (epoxy/mica kontra silikone). Men EMD er pokkers svært at hive noget ud af desangående......jeg HAR læst rigeligt af korrespondance mellem NOHAB/DSB/SJ og EMD/GMOO til at nå den konklusion.