Snevinteren 1978/79, lidt OT

af Steffen Dresler, 10/10 2021, 13:28 (1175 dage siden) @ Niels Munch

Godeftermiddag

HVIS det er soldater på billedet, må det være soldater fra Danske Livregiment, da vi (Gardehusarregimentet) tog os af strækningen fra Næstved ned mod Lundby (fastkørt tog). Kørslen foregik med en MY med en plov i begge ender (Lkf. Voltzmann fra depotet i Næstved). Det bageste førerrum var fyldt med omkring ca. 15 soldater med skovle. I det forreste var der foruden Lkf. et par DSB medarbejdere og flere soldater.
Soldaterne var Konstabler fra bl.a. Gardehusarregimentets 1. Panserbataljons 1. Eskadron (m.fl.) og Konstabelelever fra Grønnegades kaserne, sidstnævnte er jeg dog ikke helt sikker på.
Det var bandeord koldt uden fornøden vinterbeklædning (eksisterede ikke). Når plovtoget ramte en snedrive, gav det et gevaldigt ryk i maskinen og sneen blev i flere tilfælde kastet så langt ud til siderne, at ruder i huse tæt på banen blev smadret. Toget i Lundby (mener jeg) havde bl.a. en AL eller BL vogn, hvor de store vinduer var trykket ind.
Men det var bagefter en fantastisk oplevelse at tænke på.

Snekatastrofen året efter kom senere og der havde vi alt ude at køre, noget mere morsomt!! Det er ikke hverdag man holder ovenpå en stor snedrive (med en LKVG M41) for at få en kompasretning og opdager, at nedenunder holder en masse personbiler parkeret midt ude på en mark i en lang række. De troede de holdt på en vej, da de forlod bilerne for at søge tilflugt i nærmeste bebyggelse. De trodsede vejrudsigterne og kørsels forbuddet, de betalte ved kasse et!

Erfaring: En Centurion kampvogn kører ikke over snedriver, men igennem og under, og hvidkalkede stuehuse ligner hinanden i en snestorm, totalt blændet, den sidste lidt ”morsommere” at køre igennem. Sne op til livet i kørerummet, kun 2. og 3. gear, gearforbindelsesstængerne frosset fast. Formål; at levere insulin og minkfoder (ja, I læste sku rigtigt) ned til omkring Åside syd for Næstved. Da vejmyndigheder havde forbudt os at slå snepigge i bælterne, var du den lykkelige ejer af en 55 tons tung bobslæde og det endte da også med en tur i grøften med omkring 45 grader, da en vej skulle forceres. Først gik hjælpemotoren = ingen varme. Den store Rolls Royce Meteor hovedmotor (landudgaven af en Spitfire Merlinmotor) kørte så tom for benzin et par timer senere. MEGET koldt iført øvelsesuniform, Baret, handsker, pistolbælte og 20 mentol cigaretter.
Nutidens soldater skal nu åbenbart klargøre sig for en mere våd og amfibieagtig kørsel, hvis vejret pludselig opfører sig dårligt igen!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak