Brigadelokomotiver i Bulgarien - OT: Jernbanemuseet i Ruse
Godmorgen i forum
Her er lidt yderligere stof fra Bulgarien:
På min interrail-tur i 2008 opsøgte jeg det nationale turistbureau i Sofia, som bekræftede, at Bulgariens jernbanemuseum lå i Ruse, men man så sig ikke i stand til at oplyse nærmere om beliggenhed og åbningstider...
Ruse ligger ved Donau, og i nordenden af byen fører en to kilometer lang kombineret vej- og jernbanebro over floden, som danner grænse til Rumænien.
Da jeg var kommet tilbage til Sofia fra Septemvri fredag den 25. juli 2008, tog jeg et tog til Gorna Oryahowitza og et nattog fra denne station til Ruse. Næste morgen fandt jeg jernbanemuseet efter nogen tids søgen - blot for at konstatere, at det var lukket i weekend'en!
Imidlertid gik der en ældre herre og hængte fiskenet til tørre inde på museets område, som ligger lige ned til Donau. Jeg taler ikke bulgarsk, men jeg opførte en så overbevisende pantomime udenfor indhegningen, at jeg blev lukket ind.
Kustoden havde ikke nøgle til det indendørs museum, og så vidt jeg kunne se gennem vinduerne, rummer det en mindre samling af modeller. Forholdene på udstillingsterrænet var noget klaustrofobiske, men jeg fik skudt lidt billeder:
I 1866 åbnede den første jernbane i det område, der i dag udgør Bulgarien, fra Ruse ud til Varna ved Sortehavet. og museets hovedbygning er vistnok den oprindelige stationsbygning. Vi ser gadefacaden og i forgrunden et 600mm-lokomotiv bygget af Arnold Jung i 1942 til kulminen i Cherno More ved Burgas.
Inde på det gamle banegårdsterræn stod nogle lokomotiver i en ret ringe forfatning. Her er type 19 nummer 62 bygget af Hanomag, som leverede 70 stk til Bulgarien mellem 1913 og '18.
Og her er type 18 nummer 01 - for så vidt et unikum, da lokomotivet i 1928 blev ombygget fra 1-D til 1-D-1 efter at have været involveret i en ulykke. Oprindeligt indgik det i en serie på 74 maskiner leveret af Henschel og Škoda mellem 1912 og '25, som havde type nr. 17.
Type 17 nummer 01
Dette diesellokomotiv type 51 skulle være bygget af Ganz i Ungarn.
Gad vide, om disse rustbunker stadig eksisterer?
Men her er nr. 148, bygget af Sharp, Stuart & Co. i 1868 - smukt restaureret.
Og denne nydeligt istandsatte salonvogn tilhørte angiveligt Boris III, som regerede Bulgarien fra 1918 til '43. Den virker nu noget gammeldags med de udvendige løbebrædder og tre aksler.
Der stod mere rullende materiel på museet, men som sagt var det svært at komme på ”skudhold” af det.
Den nye hovedbanegård i Ruse åbnede i 1955, efter at broen over Donau var indviet året forinden. Tog 463 fra Bucharest fremført af BDZ 44 125 holder klar til afgang mod Sofia.
Men jeg rejste videre i den modsatte retning: mod Rumænien.
Bedste hilsner