Lokomotiver i Bulgarien (lidt Bulgarien-snak med 5 ill.)

af Niels Munch, 15/2 2021, 23:48 (1415 dage siden) @ Hans T. Møller

Tak for gode Bulgarien-oplevelser!

Jeg bliver nødt til at vise mine kun 3 togbilleder fra Bulgarien her, ellers bliver de aldrig brugt. Men I skal osse ha' den tilhørende beretning.

Efter jerntæppets fald blev det interessant at feriere i Østeuropa, og i 2001 var Bulgarien vort mål. Da "min bedre halvdel" var en vandhun(d), måtte en Sortehavsferie være selvskreven, og valget faldt naturligt på det "familievenlige" Albena - og ikke det levertruende Golden Sands.

Albena var under alle omstændigheder en indhegnet turistghetto uden andet bulgarsk islæt end tjenerskabet, så trangen til at "komme uden for hegnet" og opleve noget 'rigtig bulgarsk' voksede dag for dag. Heldigvis lå den lokale rutebilstation lige uden for "hovedvagten", og befordret i overbefolkede minibusser nåede vi såvel provinshovedstaden Varna (landets 3. største by), som det administrative hovedsæde Dobritch i provinsen af samme navn.

Dobritch havde foruden et marked med gummisko i dubiøse farver og fabrikater, en kæmpe socialistisk paradeplads, et levende etnografisk museumkvarter også en jernbanestation på linien Varna-Kardam. Men med 8 togpar i døgnet skal man ikke her forvente held med lige at dumpe ind til togtid – eller for den sags skyld til jernbaneidyl i det hele taget:

[image]Stationen i Dobritch, blikretning nord, 08.2001 (nm).

Stationen rummede åbenbart en slags depot med op- eller henstillede lokomotiver:

[image]Tre BDZ type 55 og fire type 07 Ludmillas, Dobritch 08.2001 (nm).

Om bulgarske diesellok, se dette interessante link: http://www.le-rail.ch/text/aktuell19b.htm .

Men vi skulle tilbage til centrum og en frokost efter bulgarsk spisekort (!) samt nå eftermiddagsbussen tilbage til Albena.

På trods af turen dertil i endnu en overfyldt minibus var Varna et besøg værd med et kæmpe marked, smukke bygninger, et hovedstrøg med alt fra en bjørnetrækker til "mærkevare"-butikker, så vi delte os i 2 hold, hvor jeg valgte at spadsere ned forbi flådemuseet til banegården:

[image]Sovketisk "Projekt 123K" toropedobåd nr. 301 som vartegn for Flådemuseet, Varna 08.2001 (nm).

I 1957 leverede Sovjetunionen tolv "Projekt 123K" torpedobåde til Bulgarien. Disse var i brug indtil 1970'erne. Sovjet producerede fra begyndelsen af ​​1950'erne næsten to hundrede "Projekt 123K" torpedobåde til lande i sin 'interessesfære', herunder Warszawapagten samt Kina, Nordkorea, Bangladesh, Benin, Egypten, det sydlige Yemen, sågar Cypern og Tyrkiet.

[image]Skitse af "Projekt 123K" torpedobåd til øvelse i skibskending i faget søkrigslære.

Jeg holdt naturligvis skarpt øje med den slags skuder ved Sortehavsstranden, men så ingen og skal forskåne jer for fotos derfra, med mindre I insisterer.

Nå, videre til Varnas banegård:

[image]Banegårdsbygningen i Varna, sidegadeside, 08.2001 (nm).

Banegårdsbygningen er opført over perioden 1908-1925, og som bygningens arkitekter nævnes Nikola Kostow og Kiro Maritschkow. Bulgariens første jernbane blev i øvrigt bygget mellem Varna og Russe, åbnet 1866.

Den 1. januar 2002 blev de bulgarske statsjernbaner BDZ (stiftet 1888) opdelt i en operatør- og en infrastrukturvirksomhed.

Nå, derudover nåede vi på lejede cykler til den mindre by Obrochishte, et sted totalt uden jernbane, men med et fodboldhold, der vist havde haft en dansk venskabsklub.

Men jeg har jo et platonisk forhold til fodbold …..


Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak