Vinterferie - mere om banen fra Septemvri til Dobrinihste
Hej Keld
Det er nogle flotte billeder du fik taget, og en kølig vinterdag virker som det helt rigtige tidspunkt for et besøg på Septemvri-Dobriniste-banen. Ved et pudsigt tilfælde kom jeg selv forbi Septemvri knapt et halvt år senere end dig på en interrail-tur, så jeg kan måske supplere med lidt oplysninger og billeder fra en lunere årstid.
Vi kan først kaste et blik på køreplanen:
I 2008 kørte der fire daglige tog mellem Septemvri og Dobrinihste samt et enkelt til Velingrad og retur. Hurtigste forbindelse var tog 16104 fra Dobrinihste, som brugte 4 timer og 53 minutter på de 125 km.
Den 23. juli 2008 kørte jeg hele vejen til Dobrinihste og tilbage igen. Ud med tog 16103 og hjem med 16106.
Krydsning i Arvamovo. "Standeren" er på perronen.
I Bansko holdt vi længe nok til, at jeg kunne fotografere forskelligt henstillet materiel. Desværre var terrænet noget tilgroet.
Ganz-motorvogn nr. 82-01.
Damplokomotiver nr 504 og 613 (nummeret efterfølges af et lille hævet"76", som angiver 760mm sporvidde, men det kan åbenbart ikke vises korrekt her.)
Omløb i Dobrinihste, som nærmest er en landsby, men planen var i sin tid, at banen skulle have fortsat til Gotse Delchev, en noget større by knapt 30 km mod syd-sydøst.
Den 25. juli 2008 tog jeg en tur fra Septemvri til Velingrad, spiste frokost der og returnerede igen. Her ankommer mit tog:
Der er ikke længere godstrafik på banen, men i sin tid transporterede den en del tømmer, og det forstår man godt, når man har kørt fem timer gennem de skovklædte bjerge. Her skulle i øvrigt leve både ulve og bjørne, men jeg fik ikke set noget til dem.
Septemvri - Dobrinihste er bestemt et besøg værd.
Bedste hilsner