Lidt om JACOB's historie

af Peter Andersen, Hedehusene, 30/8 2020, 09:52 (1595 dage siden) @ Niels Munch

JACOB - Henschel 1025/ 1879

En noget ufuldstændigt livshistorie for lokomotivet:

1879-80 - Entr. Wätzold & Andersen, Kbh. (Helsingør, havneudvidelse)
1900 - Entr. Fr. Johannsen & Saabye, Kbh. 'JACOB' (OKDJ - Odense-Dalby)
1913 - Entr. Saabye & Lerche, Kbh. 'JACOB' (Stenlille-Maglebjerg)
1913 - Entr. Saabye & Lerche, Kbh. 'JACOB' (DSB - Brande)
1915-17 - Entr. Bodilsen & Østergaard, Kbh? (Brande)
1917-19 - Statens Brændselsnævn, Fasterholtgårds Brunkulsleje
1920-27 - Andelsselskabet Rangerstationen i Valby 'JACOB' (Blev købt af Sodafabrikkerne for andelsselskabets regning.)
1927 solgt til Petersen & Albeck, Kbh. (Skrotfirma)

Entr. Wätzold & Niels Andersen arbejdede sammen på Grenåbanen i 1878, men entr. Wätzold deltog ikke i arbejdet i Helsingør, idet han på det tidspunkt var beskæftiget med anlæg af Frederikssundsbanen.
Hvad lokomotivet i øvrigt har lavet mellem 1880 og 1900 er uvist.
Niels Andersen samarbejdede med Monberg fra 1887, men trak sig senere ud (på grund af rigsdagsarbejde m.m., og Wätzold døde i 1892.
Fr. Johannsen & Saabye, fra 1903 Saabye & Lerche, udførte bl. a. forskellige jydske privatbaneanlæg samt 2. sporet Borup-Frederikslund, hvor lokomotivet også kan have været anvendt.


17-7-1879 - BERLINGSKE TIDENDE
Artikel: Udvidelsen af Helsingørs havn. (Uddrag)
Jordarbejdet påbegyndtes den 22de marts 1879 med trillebørtransport, som imidlertid i slutningen af april for den største deel blev afløst af hestetransport, hvortil der benyttes små vogne, der hver kan rumme ca. 1/5 cubikfavn. Kort før midten af juni måned er hestetransporten bleven afløst af locomotictransport, hvortil der benyttes et lille tænderlocomotic (på ca. 16 tons), som er leveret af Henschel & Sohn i Cassel.
Entrepreneur N. Andersen af Søholm. ....

– I artiklen er ikke angivet noget navn på lokomotivet, så det har nok ikke haft det dengang. Jorden udgravet fra havnen blev kørt ud i stranden ved Grønnehave.


20-8-1913 - ROSKILDE DAGBLAD
Notits: 'I to tempi'.
Tørvefabrikken Aamosen ved Vedde (det engelske selskab) har nu begyndt at røre på sig, idet der i disse dage sendes jærnbanemateriel til bygning af en normalsporet bane fra Stenlille til Åmosen. Skinner, sveller og vogne er sendt, og et ældre lokomotiv, 'Jacob', fra Amager-banen følger efter. Det nåede ifl. 'Hol. Amts Dagbl.' første gang kun til Glostrup, hvor det løb varmt på grund af togets fart. Nu hviler det ud i Høng-Tølløse-banens remise for at samle kræfter til mulig selv at tage den sidste strækning.

– Det med Amagerbanen betyder ikke, at lokomotivet har tilhørt Amagerbanen, men firmaet Saabye & Lerche havde værksted og oplagsplads i Kastrup.

Til sidst en annonce, som formentlig gælder JACOB, da jeg har ikke kunnet finde nogen privatbanelok, som har disse data:

22-6-1918 - INGENIØREN
Lokomotiv. 1 normalsporet 2-akslet arbejdslokomotiv tjenestevægt ca. 15 tons, cylinderdiam. 314 mm, slag 471 mm, damptryk 11 atm., hedeflade 28 kv.m, hjuldiam. 798 mm, fortrinlig grusningslokomotiv, er til salg. J. Saabye & O. Lerche, Rådhusstræde 6, København B.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak