Damplokomotiv ved Cikoriefabrikken i Valby (godsvognene)
Hej Ole,
Det lyder ganske plausibelt. Grosserer Albert Svendsen importerede jo efter 1VK fra Tyskland ganske mange godsvogne, som blev udlejet og siden solgt til danske jernbaner.
Den højsidede, åbne type på Ottiliavej ligner bestemt den af disse tyske godsvognstyper, som ved privatbanerne typisk optrådte med litra K og siden ved DSB med litra PT (tysk: DR litra Om).
JB-P har i "Godsvognsmateriellets Historie" (bane bøger 1993 - ISBN 87 88632 43-1) skildret dette særlige islæt i jernbanehistorien, ligesom man f.eks. kan læse om Albert Svendsen og TKVJs mange K-vogne i Alkjærs artikel i Signalpostens nr. 3 og 4/1988.
Ikke alle vogne blev registreret hos jernbaneselskaber, idet nogle anvendtes lokalt på fabriksområder etc.
Bedste hilsener
Niels