Damplokomotiv ved Sodafabrikken i Valby (2 fotos & ??)
Endnu engang skete det: Medens jeg ledte efter noget andet, dukkede et interessant foto op:
Valby, Otiliavej, Sodafabrikkerne. Tid: 1923. Foto: Peter Elfelt. www.kbhbilleder.dk - ID: 27647.
På Merte's Lieferlisten giver en søgning på "Valby" bl.a. dette hit:
Henschel D 1025/1879 Bn2t 1435 mm, neu Wetzoldt & Andersen, Helsingør [DK]
19xx Såbye & Lerche, Stenlille "JACOB"
19xx Bodilsen & Østergård, Brande
19xx Sodafabrikken Othilievej, Valby (1919 vh)
At det er det rigtige lokomotiv, jeg har fundet, vidner dette foto om, selv om det er lidt "slidt":
Anlæg Brande - Grindsted. Ballastkørsel, entrp. Bodilsen & Sandager. December 1917. Henschel 1025/1879 "Jacob" (IBK forskning).
Om Valby Rangerstation vides, at det var et privat sidespor til Valbys industriområde ved Carl Jacobsensvej, Ottiliavej og Gl. Køge Landevej, ejet og drevet af Andelsselskabet Rangerstationen Valby. Sidesporet var tilsluttet statsbanenettet ved Station 68, der var et sporskifte i det indadgående hovedspor lige øst for Gl. Køge Landevej. Sporskiftet og begyndelsen til sidesporsanlægget var etableret i 1909.
Andelsselskabet Rangerstationen i Valby blev dannet i 1916 med hensyn til sporanlæg og vedligeholdelse. Fra 1919 udførte selskabet selv rangeringen indtil det reducerede industriområde i 1990 ikke længere gav grundlag for drift af sidesporsanlægget.
En kronologisk gennemgang kan findes hos Thomas Boberg: http://www.sidesporpaafribane.dk/home/station-68-valby-gasvaerk-koebenhavn-g (fra DJK Jernbanen nr. 6/1997).
Valby Rangerstation har ved flere lejligheder været emne i disse fora, bl.a. med damplokomotivet N 186 og RUSTON-traktoren samt den trækkraft, der blev indlejet, når egen var på værksted. Men nærværende lokomotiv var nyt for mig.
Måske andre ved mere om maskinen? Søren Johannessen har måske et fyldigere levnedsløb, herunder hvem der ejede maskinen (sodafabrikken, cikoriefabrikken, rangerstationen og/eller ?), og hvornår den forsvandt fra Valby?
Bedste weekendhilsener
Niels