Ukendt lokomotiv

af Bent Hansen, 22/12 2012, 22:19 (4403 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Sidste del af indlægget.

Konklussion
Ud fra nummeret kan lokomotivet på postkortet være Krauss 7193/1915. Dette lokomotiv har også optrådt i omegnen af Kolding, hvilket stemmer overens med, at postkortet er sendt fra Gravens. Desværre har Kedeltilsynet ikke bekræftet leveringen i Kolding eller indsatsen dér eller senere i Harte. Det vides fra anden side, at der til havnearbejdet i Kolding anskaffedes et nyt lokomotiv. Til arbejdet i Harte angives indsats af ét lokomotiv, og det er ikke 7193, men Dueslaget, Krauss 7583/1919. Det er garanteret ikke det, vi ser på postkortet. Dueslaget leveredes i øvrigt som nyt til arbejdet her. Det havde ingen bagvæg, og da en sådan blev fremstillet af entreprenørens smed, lignede det et, nå, ja Dueslag. Deraf navnet. Arbejdet var dog så omfattende, at der godt kunne have været to lokomotiver til stede. Når de ikke er noteret af Kedeltilsynet, kan det skyldes, at de kun skulle inspiceres hver tredje eller fjerde år, og de var jo nye, så de har næppe været til syn i utide og er derfor næppe noteret hos Tilsynet.

Én eller eventuelt fem af arbejderne på billedet boede i Gravens. Herfra kunne man komme på arbejde i Kolding med Egtvedbanen, men man kunne også cykle til Harteværket, hvor en del af jordarbejderne foregik omkring 10 kilometer fra af Gravens mellem Vester Nebel og Stubdrup lige hvor TKVJ passerede Vester Nebel Å.

Jeg har været varm på anlæg af Kolding Havn. Jeg tror, jeg kan se endnu et lokomotiv i baggrunden, og i Kolding skiftedes jo netop lokomotiv for stammerne. Baggrunden ligner bare ikke. Også i 1917 - 19 burde der i følge gamle kort have været enkelte huse i baggrunden!

Anlæg af Harteværet 1919 - 20 er så en mulighed. Næppe arbejderne ved selve værket i Kolding Ådal, men for eksempel arbejderne ved Vester Nebel Å eller kanalen mellem Dons Søndersø over Stallerup Sø til Harteværket. Landskabet her kendes ikke, men det var bakket.

Arbejderne er helt givet Carl Jensens folk, og flere af dem ses også på billeder, der vides at være fra Harteværkets anlæg.

Skal vi konkludere: Uden tvivl Krauss 7193/1915 og formentlig anlæg af Harteværket 1919 - 20 for Carl Jensen. Eventuelt opfyld på Kolding Havn 1917 - 19

Bent Hansen 22. december 2012.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB R954
Sukkerfabrikken Nykøbing
Sukkerfabrikken Nykøbing

I 1884 opførte en række landmænd på Falster andelsvirksomheden Sukkerfabrikken Nykøbing. I jernbanekredse er fabrikken mest kendt for de to små Krauss-maskiner, der varetog trafikken på fabrikken i over 50 år og nu befinder sig på Museumsbanen.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak