Ukendt lokomotiv

af Bent Hansen, 14/11 2012, 11:53 (4441 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej igen.

Grunden til at jeg gik op i frimærket, var at en af deltagerne var begyndt at lede efter de mange mulige lokomotiver, men de fleste var bygget efter 1912. Så var det jeg diskede op med, at kortet var sendt efter 1912, formentlig noget efter 1912, så 1912 vr ingen begrænsning.

Men der er noget helt andet! Påklædningen! Postkortet er stadig fremstillet før første verdenskrig efter min bedste overbevisning. Det er desværre ligegyldigt, hvornår det er sendt. Det pågældende frimærke er også gyldigt i dag.

Tak så til firmærkehistorikerne, der har hjulpet. Ingen tvivl om det. Nogen har åbenbart læst kortet. Det vil jeg også prøve, når jeg har sendt mailen her. Det kan nemlig have betydning, om afsenderen 1) er med på billedet, eller det er hans arvinger, der har sendt det. 2) Om den oprindelige billedejer var fastboende på egnen og blot deltog i ét lokalt arbejde som arbejdsmand. 3) Om den oprindelige billedejer var omvandrende arbejder.

Hvis 2) så kunne arbejdet være udført nær Gravens, hvis da ikke arbejderen var flyttet, inden han eller hans arvinger skrev kortet. Hvis 3) kan kortet være fotograferet hvorsomhelst.

Min plan er nu, at hvis vi kan blive enige om fabriksnummeret, vil jeg prøve at hjemsøge de lokalarkiver, hvor lokomotivet har arbejdet. Måske ligger de inde med en lignende kopi? Fotografen har givetvis solgt kortet til adskillige af arbejderne på billedet.

Med venlig hilsen

Bent Hansen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Faxe Jernbane - FJ
Faxe Jernbane - FJ

Danmarks første privatbane var den smalsporede Faxe Jernbane fra Faxe Kalkbrud til ladepladsen ved stranden, der åbnede i 1864. Banen var i drift helt frem til 1982, hvor lastbilerne overtog transporterne. Her er historien om Faxe Jernbane med fokus på det rullende materiel.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak