Ukendt lokomotiv
Det er antydet, at postkortet kan være sendt 17.02.1912.
Det kan ikke passe. Frimærket forestiller Chr. X. Han regerede fra 1912, men først fra 12.05.1912! Portoen for postkort var i 1912 formentlig også kun 5 øre. Frimærket er brunt beregnet til postkort, der dengang var billigere end breve, der havde røde frimærker. Så vidt jeg kan se, er frimærket på 7 øre. Da må vi være noget henne i krigen?
Hvad der så står på stemplet, vides ikke, men måske 1917?
Pladen og dermed lokomotivet er et Krauss-fabrikat.
Sammenholdt med at fabriksnummeret har fire cifre, kan vi se bort fra alle lokomotiver med kun tre cifre i byggenummeret. Det drejer sig om 4 maskiner, Men frem til og med 1917 har Krauss leveret 38 lokomotiver til Danmark med 4 cifre i byggenumret. I dette tal er ikke medregnet, lokomotiver fra Fakse Kalkværk, roebanerne, normalspormaskiner, maskiner med anden hjulstilling end 0B0T. Også maskiner leveret til ØKs Cementfabrik i Nr. Sundby, hvis senere skæbne ikke er kendt, er udeladt.
NB. På opfordring er jeg begyndt at lede efter billeder af de 38 lokomotiver til sammenligning. Det varer nok nogen tid, inden jeg er færdig!
Med venlig hilsen
Bent Hansen.