Opbevaring af benzin i DSB's Svebølle Grusgrav

af Oversmeden, 22/5 2018, 18:39 (2454 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig

Spændende!
Jeg ved at DSB købte "en del" kul inden krigen.
Der findes noget i maskinafdelingens arkiv omkring "ekstraordinære indkøb".

At have så mange tønder i lasten ville jeg ikke være glad ved....bare en enkelt springer læk og du har en kedelig atmosfære dernede (både giftig og brandfarlig).
Måleinstrumenter til gassporing? Glem det.
Måske en kanariefugl, men det er ligesom lidt sent når den dratter om.
Idag ville en læk let kunne spores, men det kunne den ikke dengang.

At olielaster sælges på rejsen; det sker altså stadig.
Idag er det nemt nok at give lasten nye papirer. Skipper kan jo bare få en mail med det nødvendige eller blot de nødvendige instruktioner.
Det var noget anderledes dengang. Du kunne få brev engang imellem under land. Ellers var det telegrafen og den er ikke super velegnet til flere sider kringlet tekst (som disse aftaler oftes er).
Så den praktisk side af sagen er jeg noget usikker på, men ikke i tvivl om at salg af olie på lastrejsen også foregik dengang.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Knutzens personvogne
Knutzens personvogne

Lars Christensen har skrevet et fyldigt forord til en artikel om DSBs personvogne skrevet af daværende generaldirektør for DSB Peter Knutzen og bragt i Vingehjulet nr. 1/1943. Artiklen er forsynet med billeder fra Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak