VaGJ's remise
Vandstation for VaGj damperne.
Når man ser Thomas´s udmærkede bidrag til tråden med ”lovteksten” til ”privatbanens” tilslutning til hhv. i Grindsted og i Varde, er der jo ingen tvivl om, at der skal kunne vandtages begge steder, dog uden at nævne hvordan.
Tegningen af Grindsted viser ikke placering af eventuelle vandkraner, kun den værende DSB remise med kulgård og askegård. Men det ville da være mærkeligt ikke også at kunne vandforsyne når man er i hus og der skal klargøres.
For togmaskinerne på den skæve ses bl.a. på billeder her: http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=39134
Her kan ses, at der vandkraner i begge ender af stationen, således at der kan vandforsynes under holdt i begge retninger. Dette er typisk og fornuftigt for stationer med mulighed for vandforsyning, de såkaldte ”Vandstationer” jf. Ordre P.
For VaGj er der et par billeder, hvor man kan se to vandkraner placeret ved den tidligere VaGj drejeskive. Det betyder vel også, at der ikke var cisterner i remisen i Grindsted, men vandkraner og at alle vandkranerne højst sandsynligt har været tilsluttet DSB vandnet og tilslutning til det høje vandtårn.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
Hej Steffen
Billedet med de to vandkraner du hentyder til, er fra den nordlige del af Grindsted station.
Vandkranen med det flot buede rør tilhørte TKVJ (Troldhedebanen) og stod tæt ved deres tidligere, nu fjernede spor, og blev forsynet via DSB´s vandledning.
Kilde: "Troldhedebanen", udgivet af Lokomotivklubben KLK.
Den anden "normale" vandkran tilhørte DSB.
TKVJ vandkranen blev senere flyttet til VaGJ´s tidligere drejeskiveplacering som monoment i.f.m. den store ændring på stationsarealet i Grindsted midt i 70´erne.
M.h.t. vandforsyning i VaGJ remisen, må jeg trods flere overnatninger her, være svar skyldig, idet skinnebussen efter ankomst med sidste tog hurtigt blev parkeret, portene lukket, og så under dynen. Om der var en vandbeholder eller andet grej tilbage husker jeg intet om, - det snart er 46 år vi kørte sidste tog !.
Mvh.
Poul.