MO, Marcipanbrød og MK-FK
Marcipanbrødet HFHJ M8 ved jeg kørte omkring 160.000 km om året de første år, plus den slæbte ståltoget 2 gange om ugen.
Ikke dårligt.
Har fået gravet lidt frem om MO og MK/FK (gælder dog kun 2.distrikt).
MK/FK lagde ud i 1952 med at kører ca. 165.000 km/år i gennemsnit.
Omkring 1960 var det sunket til ca. 125-135.000 km/år og ca. 135.000 km/år blev cirka standarten indtil slutningen.
Med Mo, så kørte de "gamle" 1900 vogne ca. 135.000 km/år i 1952.
I 1960 var forholdet at "1900" kørte ca. 120.000 km/år og "1800" ca. 150.000 km/år.
I slutningen af 60'erne var det dog "harmoniseret" til ca. 120.000 km/år.
Herefter gik det nedad og i 1972 lå det henad 100-110.000 km/år.
Lige omkring HFHJ, så fik de deres Mak-apparat i august 1958, så mon ikke at visse svaghedstegn var ved at vise sig?
Vi kan så grine af hvor langt Mo og MK/FK kørte.
Bare husk at IC4 ligger og roder i nogenlunde samme lag.......men med væsentligt mindre driftsikkerhed.
My'erne kunne fra dag 1 klare over 200.000 km/år (og ofte mere).
IC3 kom (kommer) endnu højere op.